آموزش حسابداری

فناوری های دیجیتال چگونه کسب و کارها را تغییر داده است؟

فناوری های دیجیتال چگونه کسب و کارها را تغییر داده است؟

در اوایل دهه 1940، زمانی که فناوری رایانه در مراحل ابتدایی خود بود، تصور تأثیر عصر دیجیتال بر عملیات کسب و کارها و تجارت، بسیار دشوار بود.

امروزه فناوری های دیجیتال به سرعت دنیای اطراف ما را در زندگی شخصی، عملیات کسب و کارها و تجارت را تغییر داده است.

در این مقاله به طور گسترده در مورد تأثیر فناوری دیجیتال بر نحوه عملیات کسب کارها و تجارت امروز بحث و موارد زیر را بررسی خواهیم کرد.

  • بانکداری:

مطابق اسناد موجود، قدمت بانکداری تقریبا به اواخر قرن سیزدهم باز می گردد.

بانک های بین المللی برای تسهیل انتقال وجوه و بازرگانی در سراسر جهان ایجاد شدند.

تا قبل از قرن بیستم، تغییر و تحول در بانکداری محدود به جز افزایش تعداد مشتریان و انواع خدمات می شد.

در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم با رشد باورنکردنی فناوری های دیجیتال، پیشرفت چشمگیری در بانکداری رخ داد.

  • اینترنت

اختراع شبکه جهانی وب، یا به قول امروزی ها اینترنت، در اواسط دهه 1990 آغاز شد.

اینترنت یک شبکه کاربر پسند بود که به منظور به اشتراک گذاری اطلاعات طراحی شده بود. در پانزده سال اول اختراع اینترنت، تجارت، کسب و کارها و ارتباطات متحول شده و سبب رشد اقتصادی در سراسر جهان شد.

هنگامی که شرکت مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را اختراع کرد، تقاضا برای مرورگرهای اینترنتی با کاربری آسان، منجر به ظهور مرورگرهای اینترنتی مانند AOL (America Online)، CompuServe و Netcom شد.

در اوایل دهه 2000 ، میلیون ها شرکت، کسب و کار و خانه به صورت 24 ساعته از طریق پهنای باند به اینترنت متصل شدند.

اینترنت، به همراه سایر فناوری‌های مرتبط با آن، از جمله طراحی و تولید سخت افزارها، رایانه ها، دستگاه های تلفن همراه، لب تاب، تبلت، تلفن و حتی ساعت، به تکامل خود ادامه داده است.

فناوری های دیجیتال یاد شده، نحوه انجام تجارت ما را تغییر داده و در آینده نیز این تغییر ادامه خواهد یافت.

  • انجام کارها از خانه

تا قبل از پیدایش اینترنت، انجام کارها در خانه برای اکثر مردم غیر قابل تصور بود.

در حال حاضر با استفاده از اینترنت و اتصال بر خط و آنلاین، امکان ایجاد ارتباط از طریق ایمیل، پیام متنی و صوتی یا رو در رو وجود دارد.

نیاز روزافزون مشاغل و سایر افراد به برگزاری جلسات از راه دور، سبب افزایش تعداد برنامه‌های طراحی شده برای تسهیل ارتباط شده است. برنامه هایی نظیر Zoom ، Microsoft Teams، Slack، Skype، و… به ما امکان اشتراک گذاری اسناد و ضبط جلسات در حین گفتگو را می دهد.

  • به روز بودن

استفاده از  اینترنت و فناوری های نوین به کسب و کارها امکان به روز بودن، سبقت از رقبا و یا حداقل عقب نماندن از آنها را می دهد.

کارفرمایان از کارکنان خود انتظار حصول نتایج با بالاترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان ممکن را دارند.

یکی از نکات منفی فناوری های دیجیتال، سرعت تغییر و دشواری حفظ آن است، طوریکه به محض اجرای یک فناوری، فناوری جدیدتری ایجاد و تولید می شود و می تواند برای کسب و کارها از دو جنبه هزینه ارتقاء سخت افزار و نرم افزار و آموزش پرسنل برای استفاده از آن، مشکل ساز باشد.

  • پشتیبانی فناوری اطلاعات

امروزه هر کسب و کاری و با هر اندازه ای نیازمند یک فرد یا یک تیم است که نرم افزارهای مورد نیاز را نصب، اجرا و نگهداری و از حملات سایبری به زیر ساخت های فناوری اطلاعات جلوگیری کند.

یکی از وظایف مهم تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات، به‌روزرسانی و نگهداری نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و سیستم های مورد استفاده در سازمان است.

  • اینترنت اشیا یا IOT

امروزه اینترنت اشیا در همه جا وجود دارد، دستگاه‌های هوشمند، لامپ‌ها و سیستم گرمایش مرکزی، از اینترنت برای عملکرد استفاده می‌کنند.

تمامی تجهیزات و دستگاه های مذکور، داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند تا کارها و وظایفی را که ما از آنها می‌خواهیم را انجام دهند.

به منظور اتصال دستگاه ها، تجهیزات و اشیاء مختلف به اینترنت نیاز به زیر ساخت نرم افزار و سخت افزار می باشد که برای تحقق این امر مستلزم بکارگیری افراد ماهر در این زمینه ها می باشد.

دستگاه ها و تجهیزات هوشمند در محیط کار نیز محبوبیت زیادی دارند، چرا که برای کارمندان آسایش و رفاه ایجاد می کند.

  • پرداخت های دیجیتال

با توسعه بانکداری بر خط و آنلاین، امکان خرید فوری، دریافت و پرداخت آنی و یا جابجایی چند ارز در سراسر دنیا وجود دارد.

همچنین می توان وجه خرید کالاها و خدمات را با استفاده از تلفن هوشمند به جای کارت اعتباری یا نقدی به صورت دیجیتالی انجام داد.

توسعه دهندگان نرم افزارهای پرداخت دیجیتالی معتقدند که پرداخت دیجیتالی نسبت به پرداخت با استفاده از کارت امن تر بوده چرا که دستگاه ها جزئیات پرداخت شما را ثبت و نگهداری نمی کند.

شرکت‌هایی نظیرPayPal ، Stripe ، WorldPay، MTN MoMo ، و Wise بانک نیستند اما جابجایی پول و وجوه نقد را بین حسابها در سراسر دنیا آسان می کنند. این شرکتها به کسب و کارها امکان فروش و دریافت آنی وجوه نقد را به فروشندگان در هر مکان و زمان را می دهد.

فناوری های دیجیتال در ایزی حساب

  • ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

با توجه رشد دنیای ارز دیجیتال ، مسلم است که به زودی نقش مهم تری را در معاملات روزانه ما ایفا خواهد کرد.

بسیاری از سازمان های بانکی از بلاک چین برای افزایش سرعت تراکنش و امنیت اطلاعات و داده ها استفاده می کنند.

امید است، بانک‌های سنتی، شروع به رقابت با تراکنش‌های بلاک چین کنند.

  • حسابداری

با نرم افزار حسابداری آنلاین رایگان ایزی حساب می توانید تمامی رویدادهای مالی کسب و کار خود را شناسایی، ثبت و رهگیری کنید.

نرم افزار حسابداری آنلاین رایگان ایزی حساب تمامی نیازهای حسابداری کسب و کارهای کوچک و صاحبان مشاغل را پوشش می دهد.

ایزی حساب با طراحی و تولید نرم افزار حسابداری ویژه هر شغل و صنف، خداناتی سازگار و هوشمندانه به کسب و کارها و مشاغل کوچک ارائه می نماید.

یکی از مزیت های نرم افزار حسابداری آنلاین رایگان ایزی حساب، بسته اولیه کاملا رایگان آن است.

  • فضای ابری

در سال‌های نه چندان دور، کسب‌وکارها برای حفظ سوابق، داده ها و اطلاعات خود، از رایانه‌هایی با مقدار زیادی حافظه و سرورهای سخت‌افزاری غول‌پیکر استفاده می کردند. این سرورهای غول پیکر یا در محل کسب و کار نگهداری شده و یا با هزینه های بالا توسط یک سرویس دهنده از راه دور نگهداری می شدند.

با اختراع ذخیره سازی داده های ابری، اکنون می توان از نرم افزار ساده ای بهره مند شد که نگهداری و اطلاعات کسب کارها را در فضای ابری تسهیل می کند.

ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری، فضای ذخیره سازی را با قیمت های پایین به کاربران می فروشند.

در فضای ذخیره‌سازی ابری می‌توان به هر کسی اجازه دسترسی به اطلاعات و داده های سازمان را داد. این قابلیت، کار کارمندان از راه دور را تسهیل کرده و موجب استفاده بهتر و موثرتر سازمان ها و شرکتها از منابع در اختیارشان و یا حتی بکارگیری و بهره مندی از کارمندان و پرسنل خارج از محل، استان و یا کشور سازمان می شود.

  • بازی

سال به سال، بازی‌ها درآمد خود را نسبت به فیلم‌ها و ورزش‌ها افزایش می‌دهند و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

ارزش بازار بازی های کامپیوتری در سال 2021 حدود 1.08 میلیارد دلار و  این رقم تا سال 2024 به 1.62 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

از جمله کسب‌وکارهایی که از این درآمدها بهره می‌برند می توان به سازندگان بازی‌ها، تبلیغ‌کنندگان، حامیان مالی، ناشران، فروشندگان و پلتفرم‌های پخش اشاره نمود.

  • امنیت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیشرفت فناوری، امنیت است.

جرایم سایبری یک تهدید همیشه حاضر و در حال رشد برای هر کسب و کاری است که از فناوری آنلاین استفاده می کند. فضای ذخیره‌سازی ابری، بانکداری دیجیتال، دستگاه‌های IoT، ایمیل و غیره می‌توانند راه را برای حمله به یک شرکت یا کسب و کار  باز کنند.

امنیت سایبری همچنان به تکامل خود ادامه می دهد زیرا مجرمان روش های جدید و مبتکرانه ای برای دسترسی به داده های حساس پیدا می کنند. کسب و کارها برای محافظت از خود و مشتریان خود باید با این تغییرات همراه باشند.

  • منابع انسانی

امروزه، تجارت دیگر مختص یک محل خاص نیست، زیرا حتی شرکت‌های کوچک می‌توانند به بازارهای جهانی دسترسی داشته و بهترین افراد را برای یک شغل استخدام کنند و مهم نیست آن فرد در کجای جهان قرار دارد.

نرم‌افزار تخصصی برای کمک به بخش‌های منابع انسانی در انتخاب بهترین افراد و  با فیلتر کردن متقاضیان با توجه به الزامات موجود در آن طراحی و توسعه یافته است.

همچنین سیستم ردیابی متقاضی استخدام برای متخصصان منابع انسانی وجود دارد که با مدیریت آگهی‌های شغلی، دریافت و سازمان‌دهی درخواست‌های کار، و ردیابی پیشرفت متقاضیان در طول فرآیند استخدام، انتخاب افراد جهت استخدام را ساده می‌کند.

همچنین این نرم افزارها شامل اطلاعاتی از قبیل مهارت‌ها، مدارک تحصیلی، سال‌های حضور در پست های سازمانی مختلف و مواردی از این دست می باشد که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه جهت یافتن و استخدام نیروی کار مورد نظر می شود.

لازم به ذکر است، پلتفرم‌های فریلنسینگ آنلاین مانند Upwork، Freelancer و Fiver به مدیران منابع انسانی کمک کنند تا کار را با نرخ‌های رقابتی به افراد واجد شرایط برون‌سپاری کنند.

یکی از حوزه‌های تجاری که رونق زیادی در فروش داشته است، محصولات دیجیتال است.

بسیاری از مردم متقاضی خرید اقلام و کالاهای دیجیتالی می باشند.

هنرمندان و طراحان گرافیک می‌توانند آثار خود را به‌عنوان قابل چاپ در اختیار مشتریان قرار دهند تا در خانه چاپ کرده و یا بنرهای خیره‌کننده بصری YouTube را برای تولید کنندگان محتوا ایجاد کنند.

همچنین نویسندگان معمولی در رسانه های دیجیتالی قادر به فروش محتواهای تولید شده خود می باشند و کتاب های صوتی به طور فزاینده ای محبوب شده اند.

پس از بحران ناشی از کووید 19، رشد دوره‌های آنلاین آموزشی بسیار زیاد بوده است به طوری که بسیاری از کسب‌وکارها و شرکتها از کتاب‌های الکترونیکی را برای مقاصد آموزشی استفاده می کنند.

  • هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی شروع به تأثیرگذاری بر بسیاری از بخش ها کرده است.

فناوری هایی مانند سیری اپل، الکسای آمازون و گوگل در حال حاضر بخشی از زندگی ما هستند و این احتمال وجود دارد که این نوع فناوری به زودی به بخشی از محیط کار روزمره ما نیز تبدیل شود.

  • اجتماعی شدن

رسانه های اجتماعی نیز به بخشی از مهمی از مشاغل و کسب و کارها تبدیل شده اند، رسانه های اجتماعی یک ابزار بازاریابی قدرتمند هستند که اکثر شرکت ها نمی توانند از آن چشم پوشی کنند.

رسانه های اجتماعی به شرکتها و کسب و کارها اجازه داده تا مشتریان مورد نظر خود را هدف قرار دهند، و محصولات و خدمات خود را در مقابل افراد و اشخاصی خاص قرار دهند که احتمال خرید توسط آنها بسیار بیشتر است.

  • نتیجه گیری
نمی توان انکار کرد که فناوری دیجیتال روش انجام تجارت ما را در جهان امروز تغییر داده است.
با  توجه به نیاز کسب کارها و مشاغل به فناوری های نوین، سرعت اتکای ما به این فناوری بیشتر شده و از طرف دیگر تقاضا برای نوآوری ها را در آینده نیز افزایش می دهد و  این یک حقیقت است که شرکتها و کسب و کارها برای پیشرفت و رشد و باقی ماندن در عرصه رقابت باید با توسعه و بکارگیری فناوری دیجیتال همگام باشند
ضمنا باید ، پیامدهای استفاده و بکارگیری از فناوری های دیجیتال نظیر امنیت اطلاعات و داده های شخصی و مالی را مورد توجه قرار داد.
فناوری دیجیتال، در بیشتر موارد، زندگی ما را راحت‌تر کرده و بسیاری از مشاغل جدید را ایجاد و برخی را نیز از بین برده است.

با نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب کلیه عملیات مالی کسب و کار خود را رایگان ثبت و مدیریت کنید

READ  معرفی نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

با استفاده از نرم افزار هوش تجاری ایزی حساب عملکرد کسب و کار خود را مدیریت کنید

با ایزی حساب از اخبار روز مالیاتی و مالی آگاه شوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا