آموزش حسابداری

آموزش قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – ماده 1

ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

در این مقاله به آموزش قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – ماده 1 به شرح زیر می پردازیم:

ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اصطلاحاتی را جهت درک و فهم بهتر مفهوم این قانون در اختیار می گذارد.

در ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اصطلاحاتی از قبیل “سازمان”، “پایانه فروشگاهی”، “سامانه مؤدیان”، “حافظه مالیاتی”، “صورتحساب الکترونیکی”، “اشخاص مشمول (مؤدیان)”، “شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی” و “کارگروه راهبری سامانه مؤدیان” تعریف می شود، در ادامه به معرفی هر یک از اصطلاحات یاد شده می پردازیم:

  • سازمان، عبارت است از سازمان امور مالیاتی کشور که مسئولیت بررسی و اجرای مقررات مالیاتی کشور را بر عهده دارد.

  • پایانه فروشگاهی را می توان رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی و یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی رسمی پرداخت کشور و سامانه مودیان را داشته باشد، تعریف نمود.

  • سامانه مؤدیان، سامانه ای مرکزی تحت نظارت سازمان بوده که به مؤدیان (صاحبان کسب و کارها و اشخاص حقوقی دیگر) امکان مبادله اطلاعات مالیاتی با سازمان را می دهد.

  • حافظه مالیاتی، به حافظه‌های الکترونیکی اشاره دارد که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مالیاتی و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

  • صورتحساب الکترونیکی، به صورتحساب‌هایی اشاره دارد که اطلاعات مالیاتی در آنها ذخیره و دارای شماره منحصر به فرد بوده و اطلاعات آن از طریق حافظه مالیاتی به سامانه مؤدیان منتقل می‌شوند.

  • اشخاص مشمول (مؤدیان)، به تمام اشخاص حقوقی و حقیقی اشاره دارد که طبق قوانین مالیاتی، مشمول این قانون هستند و موظف به رعایت آن هستند.

  • شرکتهای معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی، به شرکت‌هایی اشاره دارد که دارای پروانه فعالیت از سازمان امور مالیاتی بوده و خدماتی از قبیل مشاوره، آموزش، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز را به مودیان ارائه می دهند.

  • کارگروه راهبری سامانه مؤدیان را می توان کارگروهی که مسئول تدوین استانداردها و هماهنگی بین نهادهای ذیربط برای اجرای این قانون می‌باشد، تعریف نمود.

 

READ  آموزش ماده 5 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

با ایزی حساب به آسانی قوانین مالیاتی را بیاموزید

 

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان پرسش و پاسخ ماده 1 نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

پرسش و پاسخ های آموزش قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – ماده 1:

  1. منظور از سازمان در قانون پایانه های فروشگاهی چیست و چه وظایفی را به عهده دارد؟
مطابق ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان عبارت است از سازمان امور مالیاتی کشور که مسئولیت بررسی و اجرای مقررات مالیاتی کشور را بر عهده دارد.
  1. پایانه فروشگاهی به چه معناست و چه ویژگی‌هایی باید باشد؟
بر اساس ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پایانه فروشگاهی عبارت است از رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته باشد.
از ویژگی های پایانه فروشگاهی می توان به قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان اشاره نمود.
  1. سامانه مؤدیان به چه معناست و چه کارکردهایی دارد؟
مطابق ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سامانه مودیان، سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه ای اختصاص می یابد.
کارکرد سامانه مودیان، تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصراً از طریق کارپوشه اختصاص یافته به مودیان می باشد که مؤدیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می باشد.
  1. حافظه مالیاتی چیست و چه نقشی در فرآیند ثبت و انتقال اطلاعات دارد؟
نوعی حافظه الکترونیکی است که برای ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مؤدیان مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه مالیاتی می تواند به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان، توسط مؤدی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. هر حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد. شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان اختصاص داده می شود.
  1. صورتحساب الکترونیکی چیست و چه اطلاعاتی در آن ثبت می‌شود؟
صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.
  1. چه کسانی به عنوان مودی در قانون پایانه های فروشگاهی شناخته می شوند؟
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصلهای چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مؤدی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد.
  1. شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی چه وظایفی دارند؟
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند.
  1. کارگروه راهبری سامانه مؤدیان چه مسئولیت‌هایی دارد و از چه نهادهایی تشکیل شده است؟
به منظور سیاستگذاری در چهارچوب این قانون و با رعایت اسناد بالادستی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذی ربط و نیز تدوین استانداردهای تبادل اطلاعات، در چهارچوب ملی تعامل پذیری اطلاعات، کارگروهی با حضور نمایندگان تام­الاختیار سازمان و وزارتخانه های «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «صنعت، معدن و تجارت» و «اطلاعات» و بانک مرکزی تشکیل می شود. نمایندگان عضو کارگروه راهبری سامانه مؤدیان باید از میان کارکنان دستگاههای اجرائی مذکور انتخاب شوند. کارگروه راهبری سامانه مؤدیان به ریاست رئیس سازمان تشکیل می شود. مصوبات این کارگروه پس از تأیید وزیران امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم الاجراء می باشد.

 

READ  آموزش ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب، راه حل آسان و رایگان برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

صورتحساب به سامانه مودیان ایزی حساب نرم افزار حسابداری رایگان ایزی حساب

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا